Rask levering / Sikre betalinger / Enkle returer



Min grafiske teknikk
Teknikken, som etterhvert er mye brukt (og misbrukt) kalles oftest digigrafi eller Giclée. Dette betyr bare at man trykker digitalt. For å skille min metode fra de nevnte, som stort sett brukes til reproduksjon, bruker jeg det mer betegnede ordet pigmenttrykk - som også sier noe om trykkvaliteten. Dette er ikke kopier av originaler. Det finnes ingen annen original enn selve grafikken. Bildene er dedikerte grafiske arbeider. Tradisjonelt manuelt forarbeide på mange lag papir, kombinert med moderne høykvalitets trykkmetode


Forarbeiet er akkutat som til eks. serigrafi.
Jeg arbeider manuelt på lysbord med enkeltfarger (1-2 farger samtidig) lag på lag.
Her arbeider jeg med ulike vannfarger og tusjtyper.


Et ferdig grafisk arbeid kan bestå av flere ti-talls lag.
Selv arbeider jeg negativt. Det vil si at det mørke blir lys og det røde blir grønt osv.
Lagene scannes enkeltvis til filer på typisk 800-1000 MB.
Lagene gjøres helt elller delvis transparente og fargene blandes ved at lagene monteres oppå hverandre digitalt.
Jeg arbeider som regel i fullskala.


Trykkingen skjer med eget utstyr. Det betyr at jeg kan kvalitetskontrollere hvert enkelt trykk .
Siden trykkmetoden er tidkrevende og kostbar lages det bare noen om gangen.


Jeg lager også reproduksjoner av noen av mine malerier og bokillustrasjoner. Disse merkes tydelig reproduksjon.
Fordelen med disse reproduksjonene er at de er trykkteknisk fullverdige rent kvalitetsmessig.
Disse nummereres ikke og man ser jo tydelig at det er en reproduksjon (struktur av lerret etc.).
De har heller ikke full størrelse.
Jeg lager reproduksjoner for flere norske bildekunstnere, men alle har klar etikk på området:
Reproduksjoner skal ikke selges som grafikk, og skal ikke nummereres!

 

Trykket er stabilt og lysekte da det brukes pigmenterte farger.
Trykkingen skjer på 210 - 300g Hanemühle kunsttrykkpapir av beste tekniske og optiske kvalitet -
 som selvfølgelig er syrefritt. Papiret er også sikret mot gulning.